fbpx

Sneller hardlopen – Het geheim achter het verhogen van je hardloop snelheid

sneller hardlopen

Wil je sneller hardlopen, maar lukt het niet om je snelheid te verhogen? Ben je al een tijdje aan het hardlopen, maar merk je geen verbetering meer in je snelheid? Dan kun je natuurlijk op dezelfde voet blijven doorgaan, maar zoals Einstein het al verwoordde: “Het is waanzin om andere resultaten te verwachten als je steeds hetzelfde blijft doen.” Met andere woorden: pas je training aan, en je zult sneller worden. Hieronder onthullen we het geheim om echt snel te worden als hardloper.

Waarom sneller hardlopen niet lukt

De meest fundamentele eigenschap van al het leven op aarde is het vermogen zich aan te passen aan de situatie. Dit gold voor de vogels op de Galapagoseilanden die Darwin ooit bestudeerde, maar dit geldt nu nog net zo goed voor jou als hardloper. Je lichaam is gemaakt om zich aan te passen aan wat je ermee doet.

Als je dus iedere week op dezelfde dagen op hetzelfde tempo hetzelfde rondje rent, zal je lichaam zich niet ontwikkelen en wordt je dus niet sneller. Daarom moet je de situatie aanpassen. Hoe? Door anders te gaan trainen!

Snel sneller hardlopen door te variëren in training

Anders trainen wil niet zeggen dat je het roer helemaal om moet gooien. Met kleine aanpassingen kun je al grote vooruitgang boeken. Hier zijn vijf manieren om je hardloopsnelheid te verhogen.

Train sneller

Het klinkt heel logisch. Om sneller te lopen, moet je vaker sneller hardlopen. Toch doen heel veel hardlopers dit niet en dat is een grote fout. Onthoud dat je lichaam zich aanpast aan wat je ervan vraagt. Als je dus iedere week net ietsje sneller traint, zul je iedere week net ietsje sneller worden. Doe je dit niet, dan stagneert je vooruitgang.

Doe aan krachttraining

Met meer ontwikkelde buikspieren, hamstrings en quadriceps word je niet alleen sneller. Het verhoogt ook je uithoudingsvermogen, omdat je andere spieren ontlast worden. Wissel dus looptraining af met een full body workout.

Ga vaker hardlopen

Minstens zo belangrijk als snelheid is uithoudingsvermogen. Door het aantal hardloopsessies per week te verhogen kun je eenvoudig je conditie vergroten.

Wissel duurlopen af met intervaltraining

Een zeer effectieve manier om te variëren in je hardlooptraining is het af en toe doen van intervaltraining. Hierdoor verhoog je je stofwisseling en je maximale zuurstofopname, waardoor je afvalt én meer uithoudingsvermogen krijgt. Zo word je op den duur vanzelf sneller.

Ga off-road

Een heel leuke manier van afwisselen met je training is het inruilen van de weg voor het bos of het strand. Dit biedt je lichaam direct een nieuwe uitdaging, omdat de ondergrond niet geheel vlak is. Daardoor worden je spieren gedwongen steeds kleine correcties te maken, wat ertoe zal leiden dat ze sterker worden en dat je een betere controle krijgt over je lichaam. En hierdoor ga je vanzelf sneller hardlopen!

Read Previous

Achillespees ontsteking door hardlopen – Symptomen en wat te doen

Read Next

5 km hardlopen in een goede tijd