fbpx

Hoeveel calorieën verbrand je met hardlopen per uur?

calorieen verbranden tijdens hardlopen

Veel Nederlanders omarmen hardlopen als een manier om af te vallen of om op gewicht te blijven. En terecht: hardlopers vallen zeer snel af, omdat ze enorm veel calorieën verbranden. Hier schuilt echter ook een gevaar in. Veel beginnende hardlopers overschatten op basis van dit weetje namelijk schromelijk het aantal calorieën dat ze daadwerkelijk verbranden. Daarom gaan we vandaag in op hoeveel van die calorieën je nou daadwerkelijk verbrandt tijdens je hardloopsessie.

Hardlopers verbranden zeer veel calorieën

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die hardlopen meer afvallen tijdens het beoefenen van hun sport dan mensen die gewichtheffen, zwemmen of zelfs fietsen. Ook al ren je heel langzaam, dan nog verbruik je tot wel drie keer zoveel energie als iemand die normaal loopt en nog twee keer zoveel als tijdens een lichte sessie oefeningen.

Hoeveel calorieën je gemiddeld verbrandt met een uurtje hardlopen

Als een vuistregel kunnen we stellen dat je gemiddeld 60 calorieën per kilometer hardlopen verbruikt. Als je dus als beginnende hardloper zo’n 6 kilometer per uur loopt, verbruik je in een uurtje hardlopen 360 calorieën.

Gegeven het feit dat je gemiddeld zo’n 7000 calorieën moet verbranden om een kilo af te vallen, ben je na ongeveer 10 van dit soort sessies dus al een halve kilo kwijt. En nu komt het mooiste: wanneer je zwaarder bent gaat dit nog sneller! Dankzij je hogere gewicht verbruik je namelijk meer energie, waardoor je sneller afvalt.

Factoren die van invloed zijn op het aantal calorieën dat je verbrandt

Niet alleen je gewicht bepaalt overigens deze calorieverbranding en bedenk ook dat het aantal calorieën dat je verbrand niet de enige factor is die bepaalt of je zult afvallen. Het calorieverbruik van je hardloopsessie hangt ook heel erg af van onderstaande factoren:

  • Het tempo waarop je loopt. Hoe harder je loopt, hoe meer kilometers je maakt per uur en hoe sneller je dus zult afvallen.
  • Geslacht. Wij mannen hebben naar verhouding meer spieren dan onze vrouwelijke medehardlopers, waardoor we meer energie verbranden.
  • De ondergrond. Het maakt nogal uit of je op een mooi stevig asfalt dek loopt, op gras of zelfs op het zachte zand op één van onze prachtige stranden. Hoe zachter de ondergrond, hoe meer je wegzak en hoe meer energie het zal kosten om vooruit te komen. Ergo: je valt sneller af op een zachte ondergrond.
  • Het weer. Valt het je soms op dat de wind harder waait als je er tegenin loopt in plaats van als je wind mee hebt? Dit is omdat het veel zwaarder is om te lopen met tegenwind. Wie tegen de wind in loopt verbrandt dus meer (ervan uitgaande dat je hetzelfde tempo aanhoudt). Over de temperatuur lopen de meningen uiteen. Extreme hitte én kou zorgen voor een snellere verbranding, maar werken niet bepaald prestatie-bevorderend. Je kunt dan misschien sneller calorieën verbruiken, maar houdt het minder lang uit. Dit heft elkaar op. Bovendien zitten aan het doen van workouts bij extreme temperaturen tal van risico’s. Blijf dus als beginnende hardloper maar binnen als het buiten vriest of het kwik stijgt tot boven de 25 °C.

Bereken zelf hoeveel calorieën je verbrandt

Met onderstaande tool kun je heel eenvoudig en vrij nauwkeurig berekenen hoeveel calorieën je verbrandt tijdens je hardloopsessie. Selecteer ‘hardlopen’ en het tempo, vul je gewicht en duur van de loop in, en met één druk op de knop weet je het aantal calorieën dat je kwijt raakt tijdens een sessie.

Tip: selecteer ‘metric’. Het tempo wordt overigens enkel weergegeven in mijl. Eén mijl is ongeveer 1.6 kilometer. Dus een tempo van 10 minuten per mijl correspondeert met 10 minuten per 1.6 kilmeter, ofwel 6,25minuten per kilometer, ofwel ongeveer 10 km/u.

Read Previous

Hoe lang na het eten hardlopen?

Read Next

Is hardlopen slecht voor je rug?