fbpx

Hoe begin je weer met hardlopen? (tips)

beginnen met hardlopen

Beginnen met hardlopen

Het is een grote drempel voor veel mannen die een tijdje niets gedaan hebben; weer beginnen met hardlopen. Je ziet op tegen de zware kilometers, het afzien en vaak (in Nederland) het slechte weer. Maar zoals heel veel dingen in het leven die wat moeite kosten, is het gevoel als klaar bent met een mooie hardlooproute geweldig. De overwinning en het doorzettingsvermogen voelen goed. Helemaal als je ook nog een medaille krijgt! Dus tijd om van de bank af te komen en weer te beginnen met hardlopen. Hierbij wat handige tips!

Start rustig met hardlopen

Begin heel rustig met lopen. Probeer eerst lekker rustig te joggen. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, als je te fanatiek begint zal je snel het plezier verliezen, je bouwt geen conditie op en je krijgt veel sneller blessures. Je lichaam moet eerst wennen aan het feit dat je weer begint. Wanneer je begint met hardlopen wissel dan wandelen af met hardlopen. Begin bijvoorbeeld eerst met 2 minuten rustig hardlopen en dan 1 minuut wandelen, dan weer 2 minuten hardlopen en 1 minuut wandelen. Herhaal dit tot ongeveer 20 minuten en je eerste training zit erop.

Accepteer dat hardlopen voor beginners zwaar is!

Yes, je leest het goed. accepteer dat je niet gelijk een olympisch record gaat lopen. Wanneer je weer na een tijdje begint, moet je van ver komen. Accepteer dat! Begin rustig en bouw dat op. Hardlopen voor beginners is gewoonweg zwaar. Je lichaam raakt uitgeput, waarschijnlijk ervaar je een lekkere spierpijn en je moet voldoende rusten. Probeer voor en na een stukje hardlopen ook goed te eten. Deze bananenpannenkoek is een aanrader!

Investeer in goede hardloopschoenen

Er komt, ook hoe zwaarder je bent, veel druk op je knieën en voeten te staan. Je knieën moeten elke stap die je zet opvangen. Als je met goede hardloopschoenen (met goede demping) loopt zal deze klap beter op te vangen zijn. Daarnaast zit er ook veel verschil tussen hardloopschoenen. Laat je voeten een keer opmeten bij bijvoorbeeld Run2day. Als je brede voeten hebt moet je bijvoorbeeld andere schoenen hebben dan als je smalle voeten hebt. Goede schoenen is echt essentieel mannen! En het oog wilt natuurlijk ook wat, daarom zijn wij erg fan van de Nike Running collecties. Maar koop vooral wat goed en lekker zit.

hardlopen voor beginners

Stel jezelf een realistisch doel wanneer je begint met hardlopen

Verwacht niet gelijk van jezelf dat je een 10 kilometer run onder de 50 minuten gaat lopen. Wees realistisch en stel geen doelen die je sowieso niet gaat halen, dan ik de plezier er ook snel vanaf. Probeer ook zoals hierboven uitgelegd, rustig te starten. Stel bijvoorbeeld eerst als doel dat je een bepaalde afstand helemaal uit kan lopen.

“Ik wil 5 kilometer helemaal uitlopen zonder te stoppen”

Voordat je een tijd neer wilt zetten. Hier hebben wij een makkelijk schema voor de beginnende hardloper.

Loop ook puur voor jezelf. Als je buiten gaat hardlopen en je pakt een populaire route dan kan het voorkomen dat je wordt ingehaald door mede-hardlopers. Negeer dit, hoe moeilijk dat ook is, je loopt voor jezelf, op je eigen tempo.

En het belangrijkste is; gewoon beginnen!

Read Previous

10 minuten Fullbody workout

Read Next

15 minuten fullbody workout

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.