fbpx

Achillespees ontsteking door hardlopen – Symptomen en wat te doen

hardlopen

Een ontsteking aan de achillespees is een van de meest vervelende blessures die je als hardloper kunt hebben. Dit omdat het lang kan duren voordat je ervan af bent. Bovendien mag je absoluut niet doortrainen met deze blessure, omdat je dan kans loopt de pees af te scheuren. Dit is extreem pijnlijk en het herstel kan jaren duren.

Gelukkig is een achillespeesontsteking vrij makkelijk te herkennen en kun je er eenvoudig iets aan doen. Lees snel verder om erachter te komen hoe het ontstaat, hoe je een ontstoken achillespees herkent, hoe je het voorkomt en hoe je er zo snel mogelijk weer vanaf komt.

Hoe ontstaat een ontsteking aan de achillespees?

De achillespees verbindt het hielbeen met de kuitspieren. Het is de pees die het zwaarst belast wordt, zeker als je hardloopt. Iedere keer als je afzet met je voet draagt deze pees immers je volle gewicht.

Wanneer je de pees intensief gebruikt, zoals bij hardlopen, ontstaan er minuscule scheurtjes in de pees. Dit is normaal en de pees herstelt zichzelf weer snel tijdens rust: zo wordt de pees sterker en groeit hij. Het kan echter gebeuren dat de pees niet kan herstellen. Bijvoorbeeld omdat de scheurtjes te groot zijn of omdat de pees niet lang genoeg rust krijgt.

Als gevolg hiervan blijft de pees dus wat beschadigd. En wat gebeurt er als een deel van je lichaam beschadigd is? Juist: het gaat ontsteken. Het lichaam stuurt een leger aan witte bloedlichaampjes naar de pees, waardoor hij zal gaan zwellen en rood en pijnlijk wordt.

Wat zijn de symptomen van een ontstoken achillespees?

Je kunt een achillespeesontsteking herkennen aan een zeurende pijn boven je hiel, aan de achterkant van je been. Vooral wanneer je op je tenen gaat staan of je voet stretcht (beide kanten op). Soms voel je ook een verdikking ongeveer zes centimeter boven je hiel.

Een achillespeesontsteking ontwikkelt zich. In het begin heb je alleen soms pijn bij zware, langdurige inspanning en last van ochtendstijfheid. Als je er niets aan doet zal de pijn steeds heviger worden en op den duur constant worden. Ga je dan toch nog stug door met trainen? Dan zal de pees vrijwel zeker afscheuren (je hoort dit als een knappend geluid) en zal de pijn ondragelijk zijn.

Wat moet je doen als je last hebt van je achillespees?

Als je last begint te krijgen van je achillespees (dus in het stadium van lichte pijn tijdens het hardlopen en ochtendstijfheid), moet je rust nemen, de pees zoveel mogelijk ontlasten en lichte oefeningen doen. Probeer toch zeker zes weken niet hard te lopen en ga in plaats daarvan zwemmen of fietsen. Door deze sporten te beoefenen ontlast je de pees en blijf je toch fit. Als je door de dag heen veel moet lopen is het een goed idee om gebruik te maken van zooltjes die je hiel iets omhoog brengen. Hierdoor belast je de pees gedurende de dag minder.

Als je al langer dan zes weken last hebt van je achillespees en ook pijn hebt als je niet sport, moet je stoppen met rondneuzen op het internet en direct een afspraak maken met de huisarts of je fysio! Hij of zij zal je waarschijnlijk ook rust adviseren, maar kan je daarnaast voorzien van professionele hulp zoals speciale sporttape, speciale schoenen, zooltjes of elektrostimulatie.

Hoe kun je een achillespees ontsteking voorkomen als hardloper?

Beter nog dan het probleem niet laten escaleren is het voorkomen ervan. Een achillespeesblessure voorkom je door aan de ene kant de pees niet te zwaar te belasten en aan de andere kant de pees voldoende rust en hersteltijd te gunnen.

Dit wil niet zeggen dat je niet vaak kunt hardlopen, maar dat je het rustig op dient te bouwen. Bedenk dat beginnende hardlopers veel sneller spieren opbouwen dan pezen, botten en gewrichten. Daardoor liggen dit soort blessures altijd op de loer bij beginnende hardlopers. De oplossing? Maak gebruik van een hardloopschema en luister naar je lichaam. Als je pijn voelt in je achillespees bij het hardlopen, stop dan en neem rust.

Zorg ook voor goede hardloopschoenen en kies een model dat aansluit bij jouw manier van lopen. Zo zal altijd lekker kunnen blijven hardlopen, zonder achillespees ontsteking.

Read Previous

Blaren aan de binnenkant van de voet door hardlopen – Voorkomen en behandelen

Read Next

Sneller hardlopen – Het geheim achter het verhogen van je hardloop snelheid