fbpx

5 km hardlopen in een goede tijd

5 km hardlopen in een goede tijd

Heb je besloten mee te doen aan een 5 kilometer hardloopwedstrijd? Dan is dit het perfecte moment te beginnen met voorbereiden en trainen! Maar hoe pak je dan aan? En wat verstaan we eigenlijk onder een goede tijd bij de 5k hardlopen? Hieronder lees je het allemaal.

Wat is een goede tijd bij 5 km hardlopen?

Laten we voorop stellen dat dit soort dingen niet in steen staan geschreven. Wat voor de één een goede tijd is, is voor de ander een sportief drama. En daarbij: het is geen wedstrijd (figuurlijk gezien dan, want een hardloopwedstrijd is letterlijk gezien wel degelijk een wedstrijd).

Toch is het handig om een idee te krijgen van wat een goede tijd is voor jou. Op die manier kun je jezelf een doel stellen en richting geven aan je training. Kijk daarvoor eerst eens bij de hardloopuitslagen en vergelijk wat tijden op de 5 km. Je zult dan zien dat wanneer je zo’n wedstrijd wilt winnen, je meestal sneller bij de eindstreep moet zijn dan in 17 minuten. Als je het in minder dan 50 minuten loopt, word je meestal niet laatste. En gemiddeld? De meest hardlopers finishen tussen de 30 en 40 minuten.

Hoe train je voor de 5 km?

Bepaal dan wat je wilt zijn: niet de allerlangzaamste, gemiddeld of de allersnelste? Het kan daarbij helpen om te kijken hoe snel je nu kunt lopen. Loop daarvoor een kilometer op een tempo dat je net nog geen 5 km vol kunt houden. Meet de tijd, bijvoorbeeld met een hardloophorloge met gps. Vermenigvuldig die tijd vervolgens met vijf, en je krijgt de tijd die je zou lopen als het vijf kilometer was.

Je weet nu waar je staat en waar je naartoe wilt qua tijd. Het enige wat nu nog staat tussen jou en een goede tijd op de 5 km, is training. Hiervoor kun je het best een hardloopschema volgen dat aansluit bij jouw niveau. Ben je een beginner? Gebruik dan dit hardloopschema voor beginners.

Hoe kun je echt snel worden en een goede tijd op de 5 km hardlopen neerzetten?

Ben je geen beginner meer en wil je sneller worden dan de gemiddelde hardloper en finishen binnen 30 minuten? Of zelfs kampioen worden? Dan is het een goed idee om te gaan variëren in je training en te professionaliseren met een hardloophorloge en optimale hardloopschoenen.

Duurloopjes zijn goed als basis, maar om echt snel te worden, is meer nodig. Ga daarom ook aan krachttraining doen en focus daarbij op je bovenbenen en je buikspieren. Wissel duurlopen af met intervaltraining en verruil het asfalt af en toe met het bos of het strand. Je benen zullen je ervoor belonen met een goede tijd op de 5 km hardlopen!

Read Previous

Sneller hardlopen – Het geheim achter het verhogen van je hardloop snelheid